saeid online

نوشابه یا دوغ؟!

نوشابه‌های گازدار به دلیل مقدار بسیار زیاد قند و رادیکال‌های آزادی که دارند موجب آسیب به بافت‌های بدن، چاقی، اضافه وزن و ابتلا به دیابت می‌شوند.
کسانی که نوشابه گازدار می‌خورند احتمال دارد به مقدار کافی ویتامین A، کلسیم و منیزیم دریافت نکنند و احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که نوشابه گازدار زیاد مصرف می‌کنند، بیشتر است. نوشابه دشمن بافت استخوانی است. حتا اسید موجود در نوشابه‏‌های گازدار می‏‌تواند موجب ساییدگی و پوسیدگی دندان‏‌ها شود.
بعضی‌ها به جای نوشابه‌های گازدار معمولی، از نوشابه‌های گازدار رژیمی استفاده می‌کنند. در حالی که هنوز تاثیر نوشابه‌های رژیمی‌‌ بر کاهش وزن ثابت نشده است. نوشابه‌های رژیمی همه زیان‌های نوشابه‌های دیگر را دارند منهای کالری زیاد!

دوغ، نوشیدنی پرفایده و سالم
اما دوغ به طور میانگین 50 درصد ترکیبات و ارزش غذایى ماست را داراست و چون در تولید آن از مواد نگهدارنده استفاده نمى‌شود، یک نوشیدنی سالم به شمار می‌رود.
دوغ می‌تواند یک‌چهارم نیاز روزانه به کلسیم و ویتامین‌هاى گروه B را تامین کند. از این رو برخلاف نوشابه، قوی‌کننده استخوان‌هاست.
هر لیتر دوغ حاوى 1/5 تا 2 درصد پروتئین و 6/0 گرم کلسیم است. میزان کلسیم، فسفر و پروتئین دوغ زیاد است و این مواد نیز براى استخوان‌سازى و متابولیسم بدن لازمند.
دوغ حاوى باکترى‌هاى مفیدى است که اثرات زیادى بر سلامت گوارش دارند.
البته بهتر است دوغ به صورت بدون گاز و کم‌نمک استفاده شود.

   + سعید ; ٤:٥۳ ‎ب.ظ ; یکشنبه ۱٥ خرداد ۱۳٩٠
    پيامهاي ديگران ()