saeid online

برخورد با شخصیت های دشوار در محیط کار

اشاره: در محیط کار خود گاهی با شخصیتهایی برخورد می‌کنیم که همکاری نمی‌کنند، زودرنج و حساس هستند، حالت تدافعی می‌گیرند، حالت خصمانه دارند یا حتا رفتاری غیردوستانه از خود نشان می‌دهند. به این نوع شخصیتها، شخصیتهای «دشوار» یا «مشکل‌ساز» گفته می‌شود.
شخصیتهای دشوار، از جمله کسانی هستند که با آنها در محیط کار، روبرو می‌شویم و با آنها زندگی می‌کنیم؛ بنا بر این نحوه برخورد با این گونه شخصیتها، می‌تواند ما را از فشارهای روانی پدیدآمده در محیط کار برهاند و به عنوان عضو کارآمد و اثربخش سازمان معرفی نماید.

برخی از شخصیتهای دشوار
شخصیتهای همه‌چیزدان: کسانی هستند که می‌پندارند در همه زمینه‌ها، متخصص هستند و تلاش می‌کنند درباره هر موضوعی ابراز عقیده کنند. اما هنگامی که اشتباه می‌کنند، اشتباه خود را قبول ندارند، حالت تدافعی به خود می‌گیرند و بر اشتباه خود پافشاری می‌کنند.
شخصیتهای منفعل: شخصیتهای منفعل، چهره‌ای سرد و بی‌احساس دارند، به دیگران با بی‌تفاوتی نگاه می‌کنند و نگاههای خیره دارند. از مناقشه یا چالش خودداری می‌کنند.
شخصیتهای مستبد: شخصیتهای مستبد قلدری می‌کنند، حتا اگر لازم باشد با چرب‌زبانی دیگران را وادر به کارهایی می‌کنند که ممکن است در نهایت به سود آنان تمام شود. شخصیتهای مستبد به سادگی به دیگران توهین می‌کنند و بی‌رحمانه از دیگران انتقاد می‌کنند.
شخصیتهای بله‌گو: شخصیتهای بله‌گو، در برابر هر درخواستی، پاسخ بله می‌دهند و با هر پیشنهادی موافقند. این افراد قول انجام هر کاری را می‌دهند اما به ندرت به قولی که داده‌اند، عمل می‌کنند.
شخصیتهای نه‌گو: در برابر شخصیت بله‌گو، شخصیت نه‌گو می‌باشد که در برابر هر درخواستی پاسخ نه می‌دهند. آنها منفی‌باف و بدبین هستند و کمتر از خود انعطاف نشان می‌دهند؛ وجود این شخصیت در هر جایی، از پیشرفت کارها جلوگیری می‌کند.
شخصیتهای شاکی: از زمین و زمان شکایت می‌کنند ولی برای تغییر، کاری نمی‌کنند. شخصیتهای شاکی همیشه منفی‌گرا هستند و عیب‌جویی می‌کنند و با این کار، دیگران را از خود می‌رنجانند.
شخصیتهای حسود: تاب رشد و پیشرفت هیچ کسی را ندارند و اگر پی ببرند یکی از دوستان یا همکاران آنها به جایی رسیده است، مستقیم یا غیرمستقیم می‌کوشند وی را نزد دیگران تحقیر نمایند. این افراد تلاش می‌کنند به گونه‌ای رفتار کنند که هرگز کسی متوجه حسد و گاه کینه‌ورزی آنان نشود.

چند پیشنهاد برای برخورد با شخصیتهای دشوار را در ادامه بخوانید.


1) بیان سریع مقصود اصلی
تلاش کنید در دیدار با شخصیتهای دشوار، مقصود اصلی خود را فوری بیان کنید. با این گونه شخصیتها احساسی برخورد نکنید و بدانید که با صحبت کردن درباره موضوعات غیرمرتبط، هم وقت خود را تلف می‌کنید و هم نمی‌توانید مقصود و موضع خود را بیان نمایید.
 2) خودداری از حالت دفاعی یا پوزش‌طلبی
توصیه می‌شود در گفتگو با شخصیتهای دشوار، از حالت دفاعی یا پوزش‌طلبی دوری کنید. این گونه شخصیتها هنگامی که حالت دفاعی شما را ببینند، بیشتر رفتار منفی خود را ادامه خواهند داد.
3) صمیمت در برخورد با دیگران در برابر شخصیت دشوار
تلاش کنید در برخورد با شخصیتهای دشوار، موضع خصومت‌آمیز و دشمنانه نگیرید. شخصیت دشوار این گونه برداشت می‌کند که برخورد تند شما، برای تلافی یا تنبه او بوده است و به واکنشهای منفی‌اش ادامه خواهد داد.
به شیوه زیر عمل نمایید:
با دیگران با صمیمت رفتار کنید تا شخصیت دشوار با مقایشه شیوه برخورد شما با خودش و دیگران تلاش کند رفتار منفی‌اش را اصلاح نماید.
این شیوه به این امر اشاره دارد که در برخورد با این گونه افراد، حالت ناخشنودی، دلخوری، تاسف و خشم کنترل‌شده از خود نشان دهید تا آنها به اصلاح رفتارهای منفی خود واداشته شوند.
4) برخوردی مربوط با رفتار شغلی
تلاش کنید به جای آن که به احساسات، نگرشها یا ارزشهای شخصیت دشوار حمله کنید، بسته به رفتار شغلی با آنها برخورد کنید. بنا بر این در مواجهه با شخصیتهای دشوار، آنها را برای حل مشکلی که در اثر رفتار دشوار آنها پدید آمده است، فرا بخوانید و با صحبت درباره پیامدهای رفتار دشوارشان، آنها را به اصلاح رفتارشان برای حل و فصل این پیامدها تشویق نمایید.
5) برخورد سنجیده
در برخورد با شخصیتهای دشوار باید با قاطعیت و سنجیده برخورد نمود. در غیر این صورت، ساده‌تر آن است که از شخصیت دشوار دوری کنید. در برخورد سنجیده احتمال اینکه مشکل حل شود، بیشتر است.
برای برخورد سنجیده و قاطع با شخصیتهای دشوار، در به کار بردن واژه‌ها دقت کافی داشته باشید و گاهی با مراقبت از طریق صمیمیتی که در صدای خود نشان می‌دهید، به اهداف خود دست یابید.

سخن پایانی: توجه داشته باشید که رفتار شخصیتهای دشوار را به شیوه‌ای حرفه‌ای، و نه شخصی اصلاح کنید. بدانید که افراد دشوار لزوما شما را به عنوان هدفی در نظر نمی‌گیرند که باید آن را به چنگ آورند، بلکه ممکن است افراد دشوار در تلاش برای به دست آوردن آن چه می‌خواهند، شما را به عنوان یک مانع یا نخستین گام برای عبور تلقی کنند و رفتارهای منفی و ناشایست از خود نشان دهند. بنا بر این اهانتها و بی‌اعتناییها را تحمل کنید و با به کار گیری پیشنهادهایی که در برخورد با شخصیتهای دشوار داده شد، رفتار اثربخش داشته باشید تا خود را از فشار روانی و تنشهای موجود در محیط کار دور کنید.

   + سعید ; ۳:٤۸ ‎ب.ظ ; یکشنبه ٩ خرداد ۱۳۸٩
    پيامهاي ديگران ()