saeid online

نکته‌های مدیریتی (بخش هفتم)

* هنگام به کارگیری نیروی جدید، مطمئن شوید تنبل نیست، زیرا افراد تنبل فشار کاری دیگران را بیشتر می‌کنند. (البته جناب بیل گیتس عقیده دیگری دارد، وی می‌گوید: من همیشه آدم‌های تنبل را برای کارهای سخت برمی‌گزینم. چون آن‌ها آسان‌ترین راه را برای انجامش پیدا می‌کنند.)
* هنگام دست دادن، دست افراد را محکم و صمیمانه بفشارید.
* وقتی عصبانی هستید، درباره دیگران تصمیم‌گیری نکنید.
* همیشه وقت‌شناس باشید. برای حضور به موقع، می‌توانید از ترفند قدیمی 5 دقیقه جلو کشیدن ساعت استفاده کنید.
* هرگز امید ارتقا را از زیردستان نگیرید، چون انگیزه آنها برای تلاش از بین می‌رود.
* سعی کنید در دسترس باشید و شانس حرف زدن را به همه سطوح سازمان بدهید. شاید با ایده‌های درخشانی روبه‌رو شوید.
* به کارمندان کوشا و متعهد بگویید که چقدر برای سازمان مفیدند و شما به آنها علاقه و اعتماد دارید.
* هیچ‌گاه اجازه ندهید کسی حالت افسردگی و ناامیدی شما را ببیند.
* به شایعات بی‌پایه بی‌توجه باشید و در باره زیردستان از روی دهن‌بینی پیش‌داوری نکنید.
* خشکی جلسات طولانی را با شوخ‌طبعی قابل تحمل کنید.
* از سرزنش دیگران در جمع خودداری کنید.
* به همه سطوح سازمان حتا خدمه و نامه‌رسانها نیز احترام بگذارید.
* از منشی خود بخواهید روز تولد کارمندان، کارت تبریکی را که توسط شما امضا شده است، برایشان بفرستد.
* هنگام امضا کردن نامه‌‌ها آنها را به دقت بخوانید و زمانی که حوصله و تمرکز ندارید از امضا کردن آنها خودداری کنید.
* خوش‌‌تپپ و خوش‌بیان باشید و در جمع بااشتیاق حاضر شوید.
*با قدردانی به موقع از کارمندان، توان کاری و خلاقیت آنان را افزایش دهید.
* هنگام حرف زدن با اعتماد به نفس به چشمان افراد نگاه کنید و همیشه متبسم باشید.
* هرگز برای پیشبرد اهداف کاری خود، دیگران را با وعده‌های بی‌اساس فریب ندهید.
* نام کارمندان را به خاطر بسپارید و هنگام گفتگو با آنان، نامشان را به زبان بیاورید.
* همواره به یاد داشته باشید به کار بردن جمله‌های مؤدبانه از اقتدار شما نمی‌کاهد.
* اشتباه زیردستان را بیش از حد لازم به آنها گوشزد نکنید.
* امین و رازدار باشید.
* روی اشتباههای خود پافشاری نکنید و بی‌تعصب خطاهای خود را بپذیرید.
* با عبارتهای کنایه‌آمیز و نیشدار به دیگران درس عبرت ندهید.
* با آرامش و خونسردی به حرفهای دیگران گوش کنید و برای صرفه‌جویی در زمان، سخن آنان را قطع نکنید.
* روش محاسبات مالی را یاد بگیرید تا بتوانید گزارشهای مالی سازمان را تجزیه و تحلیل کنید.
*در جلسات به ساعت خود نگاه نکنید.
* به پوشش و لباس خود توجه کنید.
* تا درستی یا نادرستی مساله‌ای روشن نشده است، کسی را بارخواست نکنید.
* معاشران چاپلوس خود را جدی نگیرید.
* نکات جالب و پندآموز کتابهایی که می‌خوانید را در دفتری یادداشت کنید تا در موارد مناسب آنها را به کار ببرید.
* انعطاف‌پذیر باشید.
* بدون توهین به عقاید دیگران، با آنها مخالفت کنید.
* نسبت به قول خود پایبند باشید.
* در بحرانها بر خود مسلط باشید و نگذارید زیردستان از نگرانی شما آگاه شوند.
* برای حرف زدن زیباترین و خوش‌آهنگترین واژه‌ها را برگزینید.
* ریسک‌‌پذیر باشید.
* نحوه استفاده از نرم‌افزارهای مربوط به کار خود را بیاموزید.
* برای ثبت ایده‌های درخشانی که ناگهان به ذهن می‌رسند، همیشه یک قلم و کاغذ به همراه داشته باشید.
* کتابخانه سازمان را به روز کنید و فهرست کتابهایی که اضافه می‌شوند را در اختیار کارمندان بگذارید.

........................................................
همه نکته‌های مدیریتی را در این جا ببینید.

   + سعید ; ٩:۳٠ ‎ب.ظ ; دوشنبه ٦ اردیبهشت ۱۳۸٩
    پيامهاي ديگران ()