saeid online

روغن‌های نباتی را چگونه مصرف کنیم؟

نکته‌ای که بسیاری از ما به آن توجه نمی‌کنیم این است که استفاده از روغن‌های مایع برای انواع سالاد‌ها‌، خورشها و برنج مناسب است ولی برای سرخ کردن باید از روغن‌های مایع ویژه سرخ کردن استفاده کنیم. این روغن‌ها هم گاهی حالت غیر یکنواخت پیدا می‌کنند و یا در زمستان کدر می‌شوند که نشانه فساد آنها نیست. این نوع روغن که به میزان کمتری چربی سیر شده دارد و نسبت به روغن‌های جامد ایزومر ترانس آن هم کمتر است، برای سرخ کردن تولید شده‌اند.

برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که خود زمینه‌ساز بیماری‌هایی همچون دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، بیماری‌های اسکلتی استخوانی مانند کمردرد،‌ زانو درد و برخی از سرطان‌هاست، به توصیه‌های زیر توجه کنید:

 

1)      مصرف انواع چربی‌ها و روغن‌ها را محدود کنید. (هر گرم چربی یا روغن دو برابر یک گرم قند یا پروتئین انرژی تولید می‌کند.)

2)      چربی‌های گوشت را پیش از پخت از آن جدا کنید.

3)      پوست مرغ و چربیهای زیر پوست مرغ مانند چربی‌های گوشت قرمز از نوع سیرشده هستند؛ بهتر است آنها را قبل از پخت از گوشت جدا کنید و دور بریزید.

4)      اگر غذایی را سرخ کرده‌اید روغن اضافه آن‌ را با دستمال پارچه‌ای یا کاغذی تمیز بگیرید.

5)      هنگام خرید روغن اطلاعات روی برچسب بسته روغن را به ‌دقت کنترل کنید، این اطلاعات شامل: تاریخ مصرف، نام کارخانه، شماره پروانه ساخت وزارت بهداشت  نشان استاندارد هستند.

6)      ظرف روغن به ویژه روغن مایع باید در جای خشک و خنک و دور از نور نگهداری شود.

7)      روغن را همیشه در ظرف در بسته نگهداری کنید.

8)      روغن نباتی نباید هیچ وقت بوی تند و نامطبوع داشته باشد.

9)      در صورت بزرگ بودن ظرف روغن از ظرفهای کوچکتر برای نگهداری موقت روغن استفاده کنید.

10)   غذاهای آب‌پز سالمتر از غذاهای سرخ‌شده هستند؛ ولی اگر می‌خواهید غذایی را سرخ کنید روغن را با شعله کم و به مدت کمی گرم کنید.

11)   برای سرخ کردن طولانی از روغن ویژه سرخ کردنی استفاده کنید. اگر این نوع روغن را در دسترس ندارید از روغن جامد استفاده کنید.

12)   بهتر است روغن را فقط یک بار گرم و استفاده کنید، بنا بر این هر بار از مقدار کمی روغن استفاده کنید.

13)   روغن داغ شده را دوباره به ظرف اولیه آن برنگردانید.

14)   روغن نباتی مایع جهت سالاد و پخت غذا مناسبتر از روغن جامد است، همچنین ارزش تغذیه‌ای روغن نباتی مایع بیشتر و سالمتر از روغن نباتی جامد است.

15)   کودکان با توجه به تحرک و رشد سریعی که دارند به چربیها نیاز بیشتری دارند . به ویژه اگر وزنشان کم است نباید محدودیتی برای دریافت چربی داشته باشند ولی بهتر است ذایقه آنها را با مصرف روغنهای مایع و سالم مانند روغن زیتون، کلزا و آفتابگردان عادت داد.

   + سعید ; ٦:٤٤ ‎ب.ظ ; سه‌شنبه ۸ بهمن ۱۳۸٧
    پيامهاي ديگران ()